Супутникованавігація — використання супутників для
визначення місця судна в морі. Існує кілька видів такої навігації (з
використанням одного або кількох супутників, із застосуванням різних способів
визначення місця судна і т. д.) Дає дуже високу точність визначення місця
судна.
Суднонаповітрянійподушці — пасажирське
швидкісне судно, рух якого відбувається як ковзання по шару ущільненого
повітря, яке спеціальні пристрої (вентилятори) нагнітають під плоске днище. Як
рушії використовуються або штовхаючі повітряні, або звичайні гребні гвинти, або
водометний рушій.
Суднонапідводнихкрилах — пасажирське швидкісне
судно, яке під час руху виходить із води, підіймається, спираючись на короткі
міцні сталеві крила, що ковзають по воді. Останні прикріплені під днищем. Як
рушії використовуються звичайні гребні гвинти.
Стріливантажні — стальні або дерев'яні
балки, що використовуються замість кранів. Найчастіше кріпляться основою
(п'яткою)до щогли у безпосередній близькості
від люка, що веде у трюм. Обладнані топенантом і вантажним
шкентелем. Останній заведений на барабан лебідки.
Створнізнаки,створ
— парні берегові навігаційні знаки, встановлені один за одним для зазначення
прямого суднового ходу фарватера. Встановлюються на підходах до портів, у
вузьких місцях тощо. Найчастіше забезпечуються створними вогнями.
Створом (або
одним із знаків створу) можуть служити помітні споруди на березі — дзвіниця,
вежа, заводська труба і т. д.
Стапель — споруда,
на якій будують судна. Найчастіше бетонований майданчик, на якому встановлені
стапель-блоки, що служать опорою для кіля і днища будованого судна.
Смерч — вихор, що
обертається навколо вертикальної осі, діаметром до кількох десятків метрів.
Піднімає в повітря пісок, бризки води. Цей стовп, що обертається, часто з'єднується
з хмарою.
Сліп — механічний
пристрій для спускання на воду і підняття з води невеликих суден. Головна
частина — візок (візки), що йде у воду рейковим шляхом і піднімається разом із
судном, яке сіло на кільблоки.
Сигнальнийпост,сигнальна
щогла — береговий пост, обладнаний щоглою для підняття сигналів. На
ній піднімаються, вивішуються сигнали (фігури, прапори) про очікуване
погіршення погоди, зміни режиму плавання тощо.
Секстант —
морський кутомірний прилад для вимірювання («взяття») висоти сонця та інших
небесних світил над горизонтом, а також для вимірювання горизонтальних кутів.
Рятувальнішлюпки — шлюпки особливої конструкції
для рятування людей, які залишають судно у зв'язку з неминучою його
загибеллю. Мають велику місткість і непотоплювані. Часто закриті зверху.
Оснащені рушієм у вигляді весел, гребного гвинта з ручним чи ножним приводом
або мотором.
Рятувальніплоти — входять у комплектацію судна.
При раптовій загибелі судна спливають самі. Як і шлюпки, мають аварійний запас
їжі, воду, засоби сигналізації, часто — радіостанцію.
Рятувальнийжилет — надувний пристрій, за допомогою
якого людина, навіть та, що не вміє плавати, може триматися на воді. Нині дуже
змінився і тепер на жилет не схожий (надягається на шию, підтримує голову). Іноді
забезпечений запасом продовольства, засобами сигналізування, аж до
радіопередавача.
Рушій — механічний
пристрій, який безпосередньо передає суднові хід. Він робить це за рахунок
сили реакції струменів води або повітря, що відкидаються рушієм.
Відомі,
наприклад, такі рушії: весло, гребне колесо, гвинт, крилчастий рушій, водометний
рушій тощо.
Ролкер — судно з горизонтальним способом навантаження і розвантаження. Має у
кормі або
в бортах (рідко — у носі) прорізи, закриті водонепроникними дверима. Кожен
проріз забезпечений містком-рампою, що опускається. Перевозить трейлери, автомашини,
контейнери. Останні завозяться всередину судна спеціальними самохідними контейнерними
навантажувачами. Усередині судна з палуби на палубу колісні машини переїжджають
своїм ходом похилими палубами — апарелями.
Завдяки
такому способу навантаження-вивантаження ролкер займає мало місця біля причалу й оперативний
— для стоянки в порту йому досить кількох годин. Не потрібні для цього крани.