Запасплавучості — обсяг водонепроникної
надводної частини судна від вантажної ватерлінії до верхньої водонепроникної
палуби. Фактично — обсяг води, що може влитися у пошкоджене судно через
пробоїну, не викликаючи
ще його потоплення.
Заводити —
подавати,протягувати. «Завести швартови» — подати їх на стінку для кріплення;
«подати снасть» — протягти її через
кіп, накласти на шків блока.
Забрудненняокеану — тривожне становище, викликане
різким і безперервним збільшенням кількості плаваючих суден, а також різного
роду аваріями. Розрізняють багато видів забруднення. Найбільшу небезпеку, на
думку вчених, становлять: забруднення нафтою від аварій танкерів і нафтових
підводних свердловин, забруднення шкідливими хімічними речовинами (зливання у
моря і річки промислових відходів), змивання з полів отрутохімікатів тощо. Для
боротьби із забрудненням океану в даний час розроблені технічні вимоги до
конструкцій суден, що забезпечують чистоту вод, які зливаються з судна за борт.
Будуються спеціальні судна для очищення акваторії портів і ліквідації
розливання нафти під час аварій танкерів і т. д.
Журналсудновий — головний документ, що
відображає діяльність судна. Заповнений, він зберігається на судні протягом
року, потім його здають у пароплавство.
Живучість —
здатність пошкодженого судна йти своїм курсом (для військового корабля, крім
того,— і вести далі бій). Живучість досягається: розділенням
корабля при побудові на водонепроникні відсіки, спорудженням подвійного дна та ін. Під час аварії — боротьбою з
пожежами, водою, закладанням пробоїн тощо.
Жвака-галс —
короткий відрізок якірного ланцюга, прикріплений до дна ланцюгового ящика. «Попустити до жвака-галса» — випустити якірний ланцюг до кінця.
Естакада —
надводна або надземна споруда мостового типу. Править за набережні, пірси або
має спеціальне призначення (навантаження вугілля, руди тощо).