Курсограф — прилад для безперервного й автоматичного
записування курсу судна. Стрічка курсографа — неодмінний аргумент під час усіх
судових розглядів аварій і катастроф.
Курсовийкут —
кут, утворюваний діаметральною площиною судна і напрямком на спостережуваний
предмет. Відраховується від носа по азимутальному колу компаса від 0° до 180°
із зазначенням борту. «Шлюпка, курсовий кут 40° лівого борту!»
Курсщодовітру — враховується і має свої
найменування у спортсменів і моряків, що плавають на вітрильних суднах. Розрізняють:
бейдевінд, галфвінд, бакштаг правого і лівого галса, а також фордевінд. Коли
яхта іде курсом галфвінд і вітер дме з лівого борту, кажуть: «Яхта іде галфвінд
лівого галса». Замість «галфвінд» можна сказати «піввітру».
Круїз — туристичний рейс, значної, як правило,
тривалості, з висадкою туристів у портах, здійсненням екскурсій тощо. Круїзне
судно створює туристам підвищений комфорт, розваги на борту і т. п.
Криголам — спеціальне судно
для роботи в льодах. Має міцний корпус, потужну машину і корпус особливої
форми. Ніс криголама, починаючи із своєї підводної частини, скривлений, а борти
закруглені. Таким носом криголам притоплює і ламає лід, на особливо міцний
«виповзає» й роздушує його. При сильному стисненні криги форма бортів повинна
оберігати корпус від розчавлення: лід ніби виштовхує судно.
Кренгування — надання
судну порівняно невеликого крену для огляду або незначного ремонту ділянки
підводної частини. Для невеликих суден застосовується кілювання — створення
такого крену, при якому кіль виходить із води.
Кранець — пристрій
для пом'якшення удару корпусу судна об причальну стінку або об борт іншого
судна. Раніше виготовлялися спеціально з мішків, туго набитих і обплетених каболкою, тросом. Тепер за кранці найчастіше правлять
старі автопокришки. Для особливо великих суден (танкери водотоннажністю кілька
сотень тисяч тонн) виготовляються кранці, подібні до гумових особливо міцних і
важких балонів великих розмірів, їх використовують у плавучому стані.
Кранбереговий — перевантажувальний
механічний пристрій у порту. Найпоширенішим є портальний кран, встановлений
на двох П-подібних фермах і здатний своїм ходом рухатися по рейках уздовж причалу.
Великого
поширення нині набирають також спеціальні самохідні крани (навантажувачі) для навантаження і
розвантаження контейнеровозів. Вони мають спеціальні пристосування для
автоматичного захвату контейнера, завдяки чому весь процес навантаження і розвантаження відбувається дуже швидко.