Ахтерпік — останній
кормовий відсік судна. Іноді служить баластною цистерною для удиферентовки
судна (надання судну горизонтального або похилого положення).
Атоли — коралові острови в океані, що мають форму кільця з розривами. Середня
частина атола заповнена водою і зветься лагуною. Атоли — штучні острови, їх
творці — коралові поліпи, найдрібніші тварини, які живуть на одному місці і
мають вапняний скелет. Живі поліпи бурхливо розмножуються, а
вапняні скелети загиблих утворюють монолітні мілини — рифи. Кільцева
форма атола, як пояснює Дарвін, створюється при
опусканні й підніманні острова, оточеного
кораловимрифом.
Анемометр — прилад для вимірювання швидкості вітру. На суднах часто використовують ручний анемометр. Шквал вітру обертає вертушку, а та через систему шестерень відхиляє стрілки, за якими можна дізнатися про швидкість вітру в метрах на секунду.
Акустичніприлади — прилади, що служать для
спостереження за підводним середовищем з допомогою ультразвуку.
Акустичні прилади, або гідролокатори, використовуються у рибальському флоті для виявлення косяків риб; у військово-морському флоті — для спостереження за підводними човнами. Але найпоширеніший акустичний прилад — ехолот. Він посилає звукові сигнали вниз під днище судна і визначає глибину й рельєф дна під кілем.
Айсберг — плавуча
льодова гора. Айсберги — частини льодовиків. Сповзаючи з гір в океан, льодяні
брили, завтовшки у сотні метрів, відколюються від льодовика і починають своє
довге, іноді багаторічне плавання. Були випадки, коли айсберги, що сіли на мілину,
вважали островами і наносили на карти.
Азимут — напрям на
який-небудь предмет. Моряки вважають це слово «сухопутним» і замість нього
кажуть «пеленг». Але кільце компаса (див. «компас»), поділене на градуси,вони все-таки називають«азимутальним
колом». Азимут — кут між земним меридіаном північ-південь і напрямком на
предмет.
Автономність — час у місяцях, добах, який судно або військовий корабель можуть
провести в морі, не заходячи в порти і не поповнюючи запасів із плавучих баз. В
атомного підводного човна автономність така, що він може обійти навколо земної
кулі і жодного разу не спливати.
Автоматизація на судні — широка галузь удосконалення суднових
пристроїв і механізмів, за якою обов'язки людини бере на себе електронний або
інший управляючий пристрій. На багатьох суднах уже автоматизовані: управління
головними механізмами, стерном, контроль за станом внутрішніх приміщень і
трюмів і т. ін. На кораблях, обладнаних електроннообчислювальними машинами,
автоматизуються визначення місця судна в морі, розрахунки безпечного розходження
з іншими суднами і т. д.
Аварія — пошкодження
судна. Якщо в результаті аварії судно втратило можливість управлятися, воно
удень піднімає над палубою дві чорні кулі одна над одною, а вночі — два червоні
вогні.