Форштевень — зварна або клепана (рідко — лита) конструкція, носова деталь суднового набору. Являє собою продовження кіля вгору. Форма — різноманітна. У дерев'яних
суден робиться з дерева, часто набірної,
клеєної конструкції.
Фарватер — шлях,
точно встановлений для суден, між мілинами, рифами (під час війни — між мінними
загородженнями). Наноситься на карти і, як правило, обладнується створними
знаками, буями, віхами та ін.
Туман — нагромадження
в повітрі краплинок води або кристаликів льоду. Дуже погіршує видимість. У
тумані судно повинно йти помірним ходом, з увімкненим радіолокатором і
подавати сигнали свистком (вітрильне судно — туманним горном). Судно, що
стоїть на якорі, має подавати сигнали дзвоном і використовувати для
спостереження радіолокатор.
Трос —
вірьовка. Найчастіше зустрічаються конопляні, сизальські (рослинні), нейлонові
й капронові (із штучного волокна), стальні троси. Конопляні троси робляться з
волокон коноплі, сизальські із волокон сизаля.
При
виготовленні рослинного троса нитки з'єднуються (скручуються) в каболки,
каболки — у пасма,
пасма — у трос. Ці три етапи з'єднання частин троса називають: прясти, сукати,
спускати.
При
виготовленні стального троса із дротів сплітають жмут, а з останніх спускають
трос. Для зменшення жорсткості він, звичайно, має конопляне осердя.
Товщина троса
вимірюється у міліметрах довжини окружності.
Тоннаж — вагова
або обсягова міра величини судна або частини його приміщень, трюмів (якщо
дається у реєстрових тоннах, то одна реєстрова тонна — 2,83 куб. метра);
Тоннаж—сумарна характеристика флоту країни,
суднової компанії.
Течія —
поступальний і стійкий рух води у вигляді досить широкої й глибокої смуги.
Головною, і чи не єдиною, причиною морських течій є
вітри. Під їх впливом (а вони дмуть тривалий час в одному напрямку) виникають
постійні (наприклад, пасатні) або сезонні (мусонні) течії. Такі течії
наносяться на карти.
Тимчасові течії виникають під впливом спадуабо нагону води в результаті сильного
непостійного вітру (проходження циклону таінші причини).
Теорія корабля — наука, що вивчає морехідні якості
судна й умови, за яких зберігається його остійність, плавучість, повороткість,
швидкість та ін. Використовує переважно методи і закони математики й
фізики.
Теоретичнекреслення — зображеннязовнішніхобводів,обрисівкорпусу судна у трьох проекціях. Корпус судна на ньому немовби розсічений набором паралельних площин.
Танкер —
судно, призначене для перевезення рідких вантажів (як правило, пального —
нафти, бензину тощо). Відсіки у ньому називаються танками (від англійського
«тенк» — бак).
Талреп —
пристрій для натягання (набивання) снастей стоячого такелажу. Як правило, це —
металевий гвинтовий талреп. При обертанні трубки болти втягуються у неї і трос,
з'єднаний із трубкою, теж починає натягатися.
Стоячийтакелаж — нерухомі, закріплені обома кінцями
снасті із стальних тросів, іноді навіть ланцюгів. До нього належать: штаги,
ванти, фордуни та ін.
Бігучийтакелаж
— керованіпересувні снасті для
підняття вітрил, фігур, прапорів тощо.
Супутниковийзв'язок — зв'язок із суднами, що
здійснюється за допомогою штучних супутників Землі. Особливістю його є хороший
далекий прийом (на супутнику відбувається підсилення сигналу, мало перешкод).
Однак супутник виходить на зв'язок із судном лише тоді, коли пролітає близько і його
направлена антена «захоплює» район перебування корабля. Щоб уникнути цього, для зв'язку
використовують систему — кілька супутників.