Пластир
— пристосування тимчасового закладання пробоїн у борту або днищі. Являє собою
багатошарову «ковдру» з брезенту і прокладок, укріплену дерев'яними рейками або
кільцями стального троса. Підводиться під пробоїну, тиском води придавлюється
до її країв і припиняє надходження води всередину судна.
Обсервація —
спостереження. Обсервованим називають місце корабля, нанесене на карту, коли
координати одержані в результаті спостереження небесних світил, берегових
предметів за допомогою супутників, радіотехнічним способом і т. д. На карті
воно позначається точкою, обведеною кружком, і приймається за дійсне місце
судна.
Непотоплюваність —
здатність судна триматися
на воді, зберігаючи свої морехідні якості, незважаючи на одержані пошкодження
у підводній частині. Щоб забезпечити непотоплюваність, корпус судна розділяють
водонепроникними перегородками на відсіки.
Нактоуз — шафка
дерев'яна або з особливого
немагнітного металу, на якій встановлюється магнітний судновий компас.
Усередині нактоуза розміщуються магніти для ліквідування девіації (зменшення
помилки від неї до нуля).
Набірсудновий — каркас (скелет) судна, що
складається з поздовжніх і поперечних пов'язей. Головні пов'язі: поздовжні —
кіль, форштевень і ахтерштевень, стрингери,поперечні — шпангоутиібімси.
Морехіднаастрономія — дисципліна, що служить меті
кораблеводіння. Вчить, як за небесними світилами визначати місце судна в океані
і розв'язувати деякі інші практичні завдання.
Мірналінія — обладнана і ретельно виміряна
лінія, рухаючись по якій судна точно визначають свою швидкість за різних
режимів роботи двигунів. Там же визначається діаметр циркуляції та інерції
судна.
Для того, щоб уникнути впливу мілководдя і хвилювання,
мірча лінія, по можливості, обладнується у закритій, але глибоководній бухті.
Миляморська — довжина однієї мінути дуги
земного меридіана. У різних країнах має незначні відхилення. Міжнародна морська миля рівна 1852 метрам і 10 кабельтових.
Метелик — спосіб
розміщення вітрил на шлюпках і яхтах, коли вітрила кладуться на різні галси і
таким чином не затуляють один одному вітру (скажімо, клівер на лівому галсі,
грот — на правому).
Метацентріметацентрична
висота — важливі поняття з теорії корабля (кораблебудування). За дуже малої метацентричної висоти судно, що накренилося
(скажімо, на хвилі), буде випрямлятися дуже повільно. За дуже великої висоти —
дуже швидко (швидко хитатися).
Підбір
найкращої метацентричної висоти — важливе завдання суднобудівників, а її збереження
(за рахунок різноманітного розміщення вантажу і баласту) — екіпажу судна.
Маяк — будівля
на березі або спеціальне судно (плавучий маяк) характерної форми, обладнані
сигнальними вогнями, звуковими сигнальними пристроями, радіозв'язком і т. д.
Служать орієнтирами у визначенні суднами свого місця, розпізнання берега, ділянки
моря.
Радіомаяк —
радіостанція з відповідним режимом роботи, пеленгуючи яку, судна визначають
лінію положення (напрямок на маяк).
Траверз
— напрямок судна, перпендикулярний діаметральній площині судна. Кажуть:
«Прийшов на траверз», «Бути на траверзі». Не зовсім правильно, але вживається:
«Був на траверзі маяка» (фактично — «маяк був у нас на травезрі»).