«Ріка—море»
— спосіб безперевалочної доставки вантажів із річкових портів усередині
країни в порти, розміщені на морському узбережжі або
на інших річках. Прикладом вантажної лінії «ріка — море» є перевозки із
внутрішніх портів Центральної і Східної Європи, розміщених на Дунаї, у порти
Індії (річкові й морські) через Чорне, Середземне, Червоне моря та Індійський
океан. Інший вантажопотік: порти Балтійського моря, Нева, Волга, порти
Каспійського моря.
У системі
«ріка — море» використовуються або баржі з буксирами, або судна спеціальної
будови, здатні плавати річками і морем, або ліхтеровози.
Рифи — пасмо
скель,що трохи здіймаються над водою.
Підводними рифами називають банки з кам'янистим дном, коралові мілини.Рифаминазиваютьтакожштерти, пришиті до вітрила у нижній його
частині. «Взяти рифи» — зменшити за допомогою цих штертів площу вітрила.
Рангоут (на
вітрильних суднах) — усі дерев'яні або металеві деталі, що служать для
напинання і несення вітрил (щогли, стеньги, реї, бушприт, гік, гафель тощо).
Радіонавігація— судноводіння за допомогою
радіоелектронних приладів. До радіонавігації відносять визначення місця судна
в морі за допомогою так званих фазових радіонавігаційних систем.
Радіолокаційнастанція — радіотехнічна апаратура, за допомогою якої ведеться
спостереження за обстановкою довкола судна. Обстановка висвічується на екрані
електронної променевої трубки (індикатор кругового огляду).
Протока — вузька смуга води між суміжними морями,
океанами. Якщо протока не веде в море, береги якого повністю належать одній
державі, то вона вважається, за міжнародним правом, відкритою— судна будь-яких
держав користуються правом вільного проходу через неї (наприклад, протока
Босфор).
Прокладка — нанесення на карту лінії шляху свого судна.
Попередня прокладка робиться до виходу в море і базується на вибраному
найкращому варіанті шляху. Вона показує точки поворотів, курси між ними,
відстань на курсах тощо. Після виходу судна в море капітан і його помічники
починають проводити фактичну прокладку. На карту наносяться зчислені й
обсервовані місця, весь шлях, яким іде судно. Безпосередньо і безперервно
прокладка ведеться вахтовим помічником капітана.
Прапорисигнальні
— служать для передавання сигналів із судна на судно або на береговий пост. Для
цієї мети є комплект прапорів Міжнародного зводу сигналів. За цим зводом
«перемовляються» судна і кораблі всіх національностей.
Прапори — стяги, розпізнавальні полотнища.Вказуютьнадержавну(державний прапор) або іншу належність судна (наприклад, до військово-морського
флоту).
Прапор, спущений до половини висоти флагштока або щогли, означає знак
трауру (в тому числі й те, що на судні — небіжчик).
У дні торжеств судна і військові кораблі прикрашаються прапорами
розцвічування (для цього використовуються взяті у великій кількості сигнальні
прапори).
Понтон — плавучий предмет, що нагадує формою ящик або
цистерну. За допомогою понтонів піднімають затонулі судна, на понтонах
ставлять плавучі причали тощо.