Лаг — прилад для визначення швидкості руху, а за
швидкістю (множенням її на час) — пройденого шляху.
Перші лаги були механічними (вертушка, опущена за борт). їх змінили
гідродинамічні: вони визначали швидкість судна за напором зустрічної води.
Однак такі лаги мали і мають велику ваду: швидкість судна вони визначають щодо
води, тобто не враховують течій. Судно, яке саме не рухається, але відноситься
течією, такий лаг вважає нерухомим і показує: «швидкість—нуль», «пройдена відстань
— нуль».
Щоб уникнути цієї помилки, штурман вносить «поправку лага», яку
визначає за береговими предметами, астрономічним або іншим шляхом.
Враховуючи такі поправки, судноводії успішно експлуатували
гідродинамічні лаги протягом майже півстоліття.
Величезним кроком уперед був винахід гідроакустичного лага. Він
частково зроблений як ехолот, але звукові сигнали, відображені дном у цьому
приладі, обробляються й дають змогу судити про швидкість судна відносно дна
(використовується так званий «ефект Доплера».
|