Лаг — прилад для визначення швидкості руху, а за
швидкістю (множенням її на час) — пройденого шляху.
Перші лаги були механічними (вертушка, опущена за борт). їх змінили
гідродинамічні: вони визначали швидкість судна за напором зустрічної води.
Однак такі лаги мали і мають велику ваду: швидкість судна вони визначають щодо
води, тобто не враховують течій. Судно, яке саме не рухається, але відноситься
течією, такий лаг вважає нерухомим і показує: «швидкість—нуль», «пройдена відстань
— нуль».
Щоб уникнути цієї помилки, штурман вносить «поправку лага», яку
визначає за береговими предметами, астрономічним або іншим шляхом.
Враховуючи такі поправки, судноводії успішно експлуатували
гідродинамічні лаги протягом майже півстоліття.
Величезним кроком уперед був винахід гідроакустичного лага. Він
частково зроблений як ехолот, але звукові сигнали, відображені дном у цьому
приладі, обробляються й дають змогу судити про швидкість судна відносно дна
(використовується так званий «ефект Доплера».
Лавірувати — рухатися по ламаній лінії (змінними курсами).
Вживається, як правило, стосовно до вітрильних суден. У них лавірування
з'явилося як спосіб руху проти вітру:вітрильникідекрутимбейдевіндом, лягаючи по черзі то на правий, то на лівий галс.
Курсограф — прилад для безперервного й автоматичного
записування курсу судна. Стрічка курсографа — неодмінний аргумент під час усіх
судових розглядів аварій і катастроф.
Курсовийкут —
кут, утворюваний діаметральною площиною судна і напрямком на спостережуваний
предмет. Відраховується від носа по азимутальному колу компаса від 0° до 180°
із зазначенням борту. «Шлюпка, курсовий кут 40° лівого борту!»
Курсщодовітру — враховується і має свої
найменування у спортсменів і моряків, що плавають на вітрильних суднах. Розрізняють:
бейдевінд, галфвінд, бакштаг правого і лівого галса, а також фордевінд. Коли
яхта іде курсом галфвінд і вітер дме з лівого борту, кажуть: «Яхта іде галфвінд
лівого галса». Замість «галфвінд» можна сказати «піввітру».
Круїз — туристичний рейс, значної, як правило,
тривалості, з висадкою туристів у портах, здійсненням екскурсій тощо. Круїзне
судно створює туристам підвищений комфорт, розваги на борту і т. п.
Криголам — спеціальне судно
для роботи в льодах. Має міцний корпус, потужну машину і корпус особливої
форми. Ніс криголама, починаючи із своєї підводної частини, скривлений, а борти
закруглені. Таким носом криголам притоплює і ламає лід, на особливо міцний
«виповзає» й роздушує його. При сильному стисненні криги форма бортів повинна
оберігати корпус від розчавлення: лід ніби виштовхує судно.
Кренгування — надання
судну порівняно невеликого крену для огляду або незначного ремонту ділянки
підводної частини. Для невеликих суден застосовується кілювання — створення
такого крену, при якому кіль виходить із води.
Кранець — пристрій
для пом'якшення удару корпусу судна об причальну стінку або об борт іншого
судна. Раніше виготовлялися спеціально з мішків, туго набитих і обплетених каболкою, тросом. Тепер за кранці найчастіше правлять
старі автопокришки. Для особливо великих суден (танкери водотоннажністю кілька
сотень тисяч тонн) виготовляються кранці, подібні до гумових особливо міцних і
важких балонів великих розмірів, їх використовують у плавучому стані.
Кранбереговий — перевантажувальний
механічний пристрій у порту. Найпоширенішим є портальний кран, встановлений
на двох П-подібних фермах і здатний своїм ходом рухатися по рейках уздовж причалу.
Великого
поширення нині набирають також спеціальні самохідні крани (навантажувачі) для навантаження і
розвантаження контейнеровозів. Вони мають спеціальні пристосування для
автоматичного захвату контейнера, завдяки чому весь процес навантаження і розвантаження відбувається дуже швидко.
Корсари — історичний
термін, яким називали команду приватних суден, озброєних власником для
сприяння під час війни флотові свого уряду. Останній видавав так звані
«каперські посвідчення» на право участі у війні.
Інші назви
корсарів — капери або приватири.
Через
безконтрольність і зажерливість часто діяли як звичайні розбійники-пірати.
Корвет —
раніше, у вітрильному військовому флоті, найменше трищоглове судно з прямим
вітрильним оснащенням. Використовувалося для розвідувальної і посильної
служби. Іноді будувалися як вітрильно-гвинтові кораблі.
Під час
другої світової війни корветами називали невеликі сторожові кораблі, збудовані
для конвойної служби.
Контейнеровоз — судно, призначене для їх перевезення контейнерів. Контейнери розміщуються на них
або в спеціальних комірках (коміркові контейнеровози), або на баржах-ліхтерах.
(див. Ліхтеровози), або закріплюються на палубах, але ввозяться і вивозяться
спеціальними самохідними навантажувачами (див. Ролкер).
Контейнер— металевий (рідко з іншого матеріалу) ящик
із пристосуваннями для зручного захвату. У контейнер вміщується вантаж, ящик
пломбується, й екіпаж судна має справу не з конкретними і різними за розмірами,
вагою, міцністю вантажами, а з однотипними «кубиками», які зручно вантажити,
розміщувати всередині судна і вивантажувати.
Компас —
мореплавний інструмент, з допомогою якого визначається курс корабля,
беруться пеленги тощо. На суднах переважно стоять магнітні й гіроскопічні
компаси.
Магнітний
компас використовує властивість магнітної стрілки весь час повертатися одним
кінцем до півночі. У сучасному компасі це робить система стрілок з прикріпленою
на них картушкою.
Картушка компаса показує, як правило,
замість дійсного напрямку на північ інший, трохи відмінний від нього. Для
того, щоб одержати правильний напрямок на географічний Північний полюс, у
показання компаса вводять поправку. Вона складається з девіації і схилення.
Команда,командніслова
— короткі фрази й окремі слова. Точно встановлено, як вимовляти їх і діяти по
них, завдяки чому на всіх суднах даної держави вони виконуються однаково.
Перелік команд (і сигналів) при маневруванні входить до Статуту служби на суднах морського
флоту. Команда вислуховується по положенні «струнко», повторюється і негайно
виконується (приймається до виконання). Тільки при управлінні стерном,
вибиранні і віддачі якоря і в деяких інших особливих випадках положення
«струнко» не приймається.
К л ю з — отвір у борту, в палубі або фальшборті, крізь який пропускають
якір-ланцюг. Як правило, облямований чавунною виливаною рамою, що приймає на
себе удари якоря-ланцюга. Швартовий клюз — отвір для пропускання швартовів.
Незамкнутий напівклюз — відкритий зверху клюз у фальшборті.
Кліпер — швидкохідне
вітрильне судно XIX століття. Характерним для кліперів було велике подовження
корпусу (відношення довжини до ширини 7:1).
Несли вітрильне оснащення за типом трищоглового барка.
Кінгстон — отвір у
підводній частині судна, що відкривається клапаном. При відкритті його всередину відсіку, в цистерни
надходить забортна вода. Кінгстони використовуються для затоплення відсіку
при пожежі, для вирівнювання крену або диференту тощо.
Кільблоки — підпори
для кіля, підставки, складені з товстих брусів. Служить для підтримання
корпусу судна, коли воно перебуває не у воді (у доку під час будівництва,
ремонту тощо). Шлюпкові кільблоки (із дощок) служать для встановлення на них
шлюпок.
Кілювання — штучно
створюваний дуже великий крен для огляду або ремонту частини підводного судна.
Можливе тільки для невеликих суден, (див. Кренгування).
Кидальнийкінець
— чистий, непросмолений, або синтетичний лінь, який служить
для передавання з судна на берег важкого швартова (із судна на судно). Для збільшення дальності кидка до
кінця прив'язують «кадок» — мішечок із піском, м'який, безпечний для людини (при
ударі) вантаж.
Кают-компанія — на
цивільних суднах каюта (салон) начальницького складу, де їдять, проводять
наради тощо. На військових кораблях таке ж приміщення для офіцерів.
Кардановийпідвіс(кардан) — пристрій,
що складається з двох кілець із взаємно перпендикулярними осями обертання.
Закріплений у ньому прилад (зокрема компас) постійно зберігає горизонтальне
положення.
Кавітація — утворення
пустот (бульбашок розрядженого повітря) на поверхні гребного гвинта, що швидко
обертається. Руйнує метал, зменшує швидкість судна.