Вогнісуднові
— входять в обладнання судна, прикріплені на корпусі,щоглах,надбудовах.Служатьдлявзаємного пізнавання суден у темряві, допомагають за виглядом і взаємним положенням вогнів
визначити стан судна, напрямок його руху, розміритощо.
Вітрило,вітрильнеоснащення
— найдавніший і найпопулярніший рушій, що використовує силу вітру; сукупність
вітрил.Прямівітрила — якправило,трапецієвидної
форми, кожне симетричне відносно щогли, на курсі фордевінд усі вітрила встановлюються впоперек судна. Косі вітрила — трикутні й несиметричні
трапецієвидні. Кожне вітрило прикріплене до одного боку щогли. На ходу
встановлюються з одного борту.
Прямим
називається оснащення, при якому прямі вітрила є головними.
Косим
називається оснащення, в якому головнимиєкосівітрила.
Змішаним — оснащення, в якому використовуються різні вітрила.
Деякі сучасні
вітрильні судна мають пряме оснащення: барки, баркентини.
Вітер — рух
повітря над морем, сушею. Швидкість вітру вимірюється у метрах за секунду. Для
зручності і стислості — у балах. Напрямок вітру визначається за картушкою компаса, за її румбами. Вітер «дме в компас»,
тобто північний вітер приходить із півночі. За характером вітер буває рівний,
поривчастий, шквалистий. Шквалистий — це те саме, що й поривчастий, але з дуже
різким періодичним посиленням.
Вистріл — рангоутний
брус, укріплений ззовні борту. Служить для рознесення шкотівна яхті. Військові
кораблі використовують вистріл для скріплювання катерів, шлюпок під час стоянок
на рейді.
Вимпел — на
цивільних суднах трикутний прапор, який піднімається на грот-щоглі при вході у
порт, виході з нього. Спускається і піднімається під час стоянки в порту
разом із судновим державним прапором;
Вимпел— на кораблях
військово-морського флоту вузький довгий прапор із косицями. Піднятий на щоглі
вимпел означає, що корабель вступив у кампанію (почав плавати). Замість нього
військовий корабель іноді несе службовий прапор або брейд-вимпел командира
з'єднання, іншого начальника.
Весло — рушій шлюпки. Весла бувають валькові,
парні і дволопатеві. На старовинних веслових суднах — галерах — вони досягали
довжини 10—12 метрів, на кожному
веслі сиділо до шести гребців, здебільшого рабів або каторжників.
Вертлюг — дві металеві ланки, з'єднані між собою віссю
так, що вони можуть вільно обертатися. Вставлені у якір-ланцюг, вони охороняють
його від перекручування;
В е р п — допоміжний якір. Завозиться і віддається, як правило, із
шлюпки, катера. Використовується, наприклад, коли треба відтягти вбік корму
судна. Найбільший із суднових верпів називається стоп-анкер.
Вельбот — шлюпка з однаково гострими обводами носа і
корми. Особливо популярні були вельботи у китобоїв, коли промисел китів вівся
за допомогою ручних гарпунів. Усі рятувальні шлюпки — вельботи.
Ватервейс— частина палуби,
металева штаба (на вітрильниках — дерев'яна дошка), що йде вздовж
борту. Є частиною поздовжнього кріплення судна і одночасно — шляхом для стоку
води.
Вантажопідйомність — маса у тоннах, яку
може підняти судно, занурившись до відповідної риски вантажної марки.
Розрізняють «чисту вантажопідйомність» (вага самих транспортованих вантажів) і
«повну», або «дедвейт» (те саме плюс вага запасів, необхідних для плавання).
Вантажнамарка
— нафарбована на борту вантажного судна фігура з рядом горизонтальних ліній, кожна з яких відповідає граничній осадці
даного судна при плаванні у морях різної солоності в різні пори року.